بازتاب فابل های ازوپ در حکایات مثنوی
نویسندگان
چکیده
مثنوی معنوی دربرگیرنده گونه ای از داستان است که از لحاظ موضوع و شخصیّت، غالباً از نوع تمثیلی به شمار میآید و از درون مایه تعلیمی، اخلاقی و یا عرفانی برخوردار است. پاره ای از این داستان ها، چه در ساختار کلّی و چه در درون مایه، شباهت به افسانه های ازوپ دارند. برای انجام این تحقیق، ابتدا تمامی داستان های ازوپ مورد ارزیابی قرار گرفت و در میان آنها، هفده داستان با داستان های مثنوی مشابهت های پیدا و پنهان داشت که آنها را در این پژوهش با یکدیگر مقایسه نمودیم. نتیجه مقایسه حاکی از شباهت ساختاری پنج داستان از مثنوی با افسانههای ازوپ است که تردیدی در اقتباس آنها از ازوپ دیده نمی شود چراکه این داستان ها منطبق با فابل های ازوپ مطرح شده اند و تفاوت های آشکاری با دیگر نمونه های مشابه در ادب فارسی و عربی دارند. در شش داستان نیز با وجود دخل و تصرّف مولانا در تغییر شخصیّتهای داستان، نتایج به گونهای است که احتمال اقتباس را نمیتوان نادیده گرفت. در شش مورد آخر هم نتایج افسانههای ازوپ در ابیات حکیمانه مولانا بهگونهای آمده که اگر نشان از اقتباس نداشته باشد نشاندهنده تجربههای مشترک بشری، احساسات همسان و معرفت مشترک انسانی است.
منابع مشابه
بازتاب فابلهای ازوپ در حکایات مثنوی
مثنوی معنوی دربرگیرنده گونهای از داستان است که از لحاظ موضوع و شخصیّت، غالباً از نوع تمثیلی به شمار میآید و از درونمایه تعلیمی، اخلاقی و یا عرفانی برخوردار است. پارهای از این داستانها، چه در ساختار کلّی و چه در درونمایه، شباهت به افسانههای ازوپ دارند. برای انجام این تحقیق، ابتدا تمامی داستانهای ازوپ مورد ارزیابی قرار گرفت و در میان آنها، هفده داستان با داستانهای مثنوی مشابهتهای پیدا ...
متن کاملهمسانی مضامین ِحکایات و افسانه های اندرزی «ازوپ» با آثار سعدی
ازوپ، افسانه پردازی است که نام او با حکایات ِاخلاقی حیوانات عجین شده و به عنوان پدر فابل در غرب شناخته شده است. گرچه از زندگی او اطلاع دقیقی در دست نیست اما حکایات باقی مانده از او هم چنان مورد توجه همگان است. اغلب 208 حکایت تعلیمی از افسانه های ازوپ در زمره فابل (= تمثیل حیوانی) قرار دارند که در آن ها هر حیوان، ممثل یک تیپ از مردم است. افسانههای ازوپ مربوط به حدود قرن ششم قبل از میلاد است. ...
متن کاملهمسانی مضامین ِحکایات و افسانه های اندرزی «ازوپ» با آثار سعدی
ازوپ، افسانه پردازی است که نام او با حکایات ِاخلاقی حیوانات عجین شده و به عنوان پدر فابل در غرب شناخته شده است. گرچه از زندگی او اطلاع دقیقی در دست نیست اما حکایات باقی مانده از او هم چنان مورد توجه همگان است. اغلب 208 حکایت تعلیمی از افسانه های ازوپ در زمره فابل (= تمثیل حیوانی) قرار دارند که در آن ها هر حیوان، ممثل یک تیپ از مردم است. افسانههای ازوپ مربوط به حدود قرن ششم قبل از میلاد است. ...
متن کاملسنجش حکایات مشابه مولوی با مثنوی های عطار
بی تردید یکی از سرچثمه های زلال مولانا در بیان حکایات مثنوی معنوی، مثنوی های عطار است، به حدی که ازمجموح ٧٩٠ حکایت در شش دفتر مثنوی ٤٢ حکایت درمثنویهای عطار (مصیبت نامه، الهی نامه، منطق الطیر، اسرار نامه) آمده است، که بیانگر توجه مولانا به آثار عطاراست. ظاهرا مولوی مثنوی را به خواهثی حسام الدین چپلی و به تقلید از حدیقه نوشته است هرچند مولوی برای سنائی ارزش فوق العاده ای قائل بوده است و چندیئ ب...
متن کاملبازتاب تأویلهای قرآنی مثنوی مولوی در مثنوی های سلطانولد
مثنوی معنوی از آثار بزرگ عرفانی است که مولوی در این مجموعه با گفتمان قرآنی خود آموزهها و تعالیم بسیاری را در اختیار سالکان قرار میدهد. وی در عرصۀ تأویل آیات قرآن نیز نظرات خاصی دارد و با ذوق عرفانی خود سعی کرده جوانب مختلف معنایی آیات قرآن را تشریح کند. اولین کسی که به تقلید از مولانا به سرودن مثنوی پرداخت و از آموزههای مثنوی معنوی بهره برد، فرزندش سلطانولد است؛ وی اگر چه در عرصۀ عرفان به ت...
متن کاملجلوه های فروغمند مزدیسنایی و بازتاب آن در مثنوی مولوی
اندیشههای ایران باستان و مزدیسنا، بهویژه فلسفۀ خسروانی در آثار ادبی و عرفانی پس از اسلام بیش و کم تأثیر گذاشته است. این مقاله با هدف بررسی گستردگی حکمت و فلسفة نور در ایران باستان و خدامحوری در «آتش (نور)، فره و امشاسپندان» از نگاه متون مزدیسنایی و بازتاب آن در اندیشهی مولوی بر پایهی مثنوی معنوی به نگارش در آمده است. از اینرو، به شیوۀ توصیفی، تحلیلی، اسنادی و ارزیابی کمّی کوشش شده، بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه عرفانیات در ادب فارسیجلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۵۷-۸۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023